Український Південь

Інформаційне видання
Новини Херсонщини і України

Триває створення стратегії відбудови Миколаєва

Відбудова понівечених російською зброєю міст  тривалий процес, який чекає на Україну після війни. Масштаб втрат вимагає системності в роботі. Наразі ця система вибудовується урядом, місцевими владами разом із країнами-партнерами, міжнародними організаціями та донорами. Досвід створення нових генпланів для Харкова і Миколаєва у співпраці з Європейською економічною комісією ООН (UNECE) та закордонними архітектурними бюро є одним із таких кроків до відновлення. Як усе починалося і які стратегії були створені для Миколаєва майже за рік  у матеріалі.

Реальність Миколаєва рік тому — щоденна загроза ракетних ударів. Уже є значні руйнування житла, цивільної і транспортної інфраструктури. У системі водопостачання солона вода, бо обстрілами зруйнований водогін «Дніпро — Миколаїв». За побіжними підрахунками, половина мешканців виїхала з міста в пошуках безпеки.

Здається, на такому тлі планувати деталі відбудови — прояв явного оптимізму, бо спротив триває, важко оперувати гарантіями безпеки, а завтра бачиться розмитим. Проте саме в цей час стан розгубленості змінився розумінням, що систематизація даних про збитки, пошук співпраці та підготовка до відбудови є ключовими для майбутнього добробуту українських міст. І в урядових, і у фахових колах розгортається багатолінійна дискусія про відновлення країни.

Будівля Миколаївської ОДА, зруйнована наприкінці березня 2022 року ворожим обстрілом. Джерело фото: unian.ua

У квітні 2022 р. Мінрегіоном були розроблені Рекомендації щодо відновлення міст та інфраструктури, постраждалих від збройної агресії росії. За підтримкою цих рішень Україна звернулася до Європейської економічної комісії ООН (ЄЕК ООН, або UNECE).

Результатом комунікації став пілотний проєкт під грифом #UN4 для Харкова і Миколаєва. Це крок до відновлення міст і водночас перевірка рекомендацій, методів і обраних підходів на практиці. Отриманий досвід дозволить оцінити ефективність рішень. Їх можна буде повторити для відбудови інших міст України, що зазнали втрат під час війни.

Джерело фото: facebook.com/UNECE.Housing, автор Світлана Вовк

Чому саме Харків і Миколаїв?

Серед великих міст України Харків і Миколаїв найбільше постраждали (і продовжують страждати) від обстрілів і бомбардувань. Харків — друге найбільше місто України, розташоване в тридцяти кілометрах від кордону, з початку повномасштабної війни зазнає колосальних збитків і руйнувань, тому цей вибір був багато в чому очевидним.

Миколаїв — великий порт і промисловий центр, пов’язаний логістично з Одесою й Херсоном. Місто одним із перших прийняло бій і перетворилося на фронтир, чинило героїчний спротив окупантам.

З перших днів повномасштабної війни Миколаїв перетворився на місто-фронтир. Фото: Юлія Акимова, rbc.ua

Під час вибору міст — учасників проєкту бралися до уваги й інші фактори, наприклад, запит місцевих органів влади на зміни, їхній інтерес і готовність до співпраці з міжнародною командою фахівців, стан технічної документації та баз даних. Так, наприклад, на користь Миколаєва зіграло те, що тут протягом 2019–2021 рр. місцеві фахівці створили багатошарову мапу в ГІС, яка містить багато геопросторової інформації про об’єкти на території міста, це перший подібний досвід серед міст України. Вже під час повномасштабної війни до наявної мапи були додані відомості про пошкоджені та зруйновані будівлі, що в подальшому полегшило опрацювання інформації в рамках #UN4Mykolaiv.

Проєкт #UN4Kharkiv у роботі з квітня 2022 року, Миколаїв став другим учасником проєкту в серпні 2022 року.

Гасло, обране ЄЕК ООН і партнерами для обох проєктів — Built back better — «Відбудувати краще»

Фото: Олександр Міняйло

Більше про особливості проєктів #UN4Kharkiv і #UN4Mykolaiv

#UN4 — пілотний проєкт, який містить розробку нових генпланів міст і втілення змін за кількома обраними напрямками — по 5 проєктів у кожному місті.

У результаті роботи з’явиться не тільки головний містобудівний документ, у якому будуть сценарії для розвитку на наступні роки, а й конкретні об’єкти — житлові квартали, громадські простори, зелені зони. Їх буде відновлено, спираючись на ключові принципи генплану, і це фізичні результати, які ми зможемо побачити й оцінити.

До Робочої групи (Task force) увійшли представники 16 агенцій ООН та інших міжнародних організацій, закордонні й українські архітектори, спеціалісти з планування, аудиту. Джерело фото: www.one-works.com
Базисні для нового генплану принципи: зелені мережі, доступне житло, стійка мобільність, промисловість та інновації, управління, громада. Джерело зображення: звітна презентація One Works
До Робочої групи (Task force) увійшли представники 16 агенцій ООН та інших міжнародних організацій, закордонні й українські архітектори, спеціалісти з планування, аудиту. Джерело фото: www.one-works.com
Базисні для нового генплану принципи: зелені мережі, доступне житло, стійка мобільність, промисловість та інновації, управління, громада. Джерело зображення: звітна презентація One Works

Діалог на платформі ЄЕК ООН також передбачає допомогу в залученні інвестицій і пошук донорів для реалізації запропонованих рішень. Наразі всі дослідження виконуються експертами виключно на pro bono засадах.

Хто бере участь

Гасло, обране ЄЕК ООН і партнерами для обох проєктів — Built back better — «Відбудувати краще», тобто не лише розпочати відновлення втраченого або пошкодженого внаслідок війни, а й зрозуміти глибинні виклики й можливості, якісно вплинути на міське середовище та моделі містобудування. Створити умови для інвестицій, розвитку населених пунктів у довгостроковій перспективі. Для таких завдань потрібна кваліфікована команда.

До Робочої групи (Task force) #UN4 увійшли представники 16 агенцій ООН та інших міжнародних організацій, закордонні й українські фахівці — архітектори, спеціалісти з планування, аудиту тощо. Очолюють експертну групу #UN4Kharkiv Norman Foster Foundation і Arup Berlin, проєкт для Миколаєва опрацьовує команда міжнародної архітектурної компанії One Works, штаб-квартира якої розташована в Мілані.

Лорд Норман Фостер очолює #UNKharkiv – проєкт для відновлення Харкова. Джерело фото: normanfosterfoundation.org

За підтримки уряду Данії, який протягом року надає потужну підтримку Миколаєву, та Антикорупційної ініціативи ЄС, у проєкті також використовується статистика платформи «Росія заплатить» Київської школи економіки, із залученням експертизи KSE був проведений аналіз супутникових знімків Maxar для оцінки пошкоджень і для інших досліджень.

Як до проєктів долучилися Norman Foster Foundation та One Works

У 2021 році ЄЕК ООН і фонд Нормана Фостера підписали меморандум про взаєморозуміння (MoU). Організації офіційно оформили свою співпрацю в просуванні стійкого житла та екологічно чистих міст шляхом участі Norman Foster Foundation як Центру передового досвіду для реалізації Женевської хартії ООН щодо стійкого житла.

У квітні 2022 року на 2-му форумі мерів ЄЕК ООН у Женеві, в якому брав участь мер Харкова Ігор Терехов, між українською стороною та Норманом Фостером відбулася комунікація щодо участі у відбудові міста. Продовженням цих обговорень стала зустріч Ігоря Терехова з лордом Фостером і сформульований архітектором «Харківський маніфест», у якому він окреслив напрямки майбутньої співпраці. На Генасамблеї ООН у Нью-Йорку, яка відбулася незабаром, лорд Фостер офіційно заявив про участь фонду у відновленні Харкова. Ці зустрічі та рішення можна вважати визначальними для початку співпраці українських міст з Norman Foster Foundation.

Виступ Нормана Фостера на 83-й сесії Комітету ЄЕК ООН з містобудування, житлового господарства та землекористування в Сан-Марино. Джерело фото: www.fosterandpartners.com

Зосереджуючись на Миколаєві і участі One Works, вибір партнерства зумовлений не тільки портфелем проєктів компанії. У жовтні 2022 року One Works підтримали декларацію «Принципів сталого та інклюзивного міського дизайну й архітектури», оприлюднену Норманом Фостером на 83-й сесії Комітету ЄЕК ООН з містобудування, житлового господарства та землекористування, яка відбулася в Сан-Марино. Тоді ж проєктна менеджерка One Works Ана Паес офіційно представила новину про те, що команда бере участь у розробленні стратегій відновлення міста.

One Works на 83-й сесії Комітету ЄЕК ООН з містобудування, житлового господарства та землекористування. На фото керівний партнер компанії Джуліо де Карлі, програмна менеджерка Ана Паес та директорка відділу лісів, земель та житла ЄЕК ООН Паола Деда. Джерело фото: www.one-works.com

One Works також співпрацюють з університетом LIUC (Libera Università Carlo Cattaneo), який, як і фонд Фостера, виступає Центром передового досвіду ЄЕК ООН. За даними міськради Миколаєва, італійський університет Каттанео задіяний у фазі проєкту, яка передбачає роботу з базами даних і оцінку економічного впливу.

Робота експертів у проєктах для обох міст не є ізольованою: так, фахівці миколаївської команди комунікують із колегами з проєкту #UN4Kharkiv.

На початку роботи команда One Works акцентувала на тому, що вони не хотіли б «спускати» рішення згори, натомість знаходячи їх у комунікації з місцевими експертами

Деякі сторінки досвіду One Works — створення генплану для району в столиці Албанії Тірані, проєкт ревіталізації марини в місті Вентімілья на Лігурійській Рив’єрі, генплан для розвитку території порту Ліворно, проєктування урбан-парку в Мілані, аеропорту та вокзалу швидкісної залізниці в Ризі, транспортного терміналу в місті Катанія. Мапа проєктів включає не тільки країни Європи, але і, наприклад, Японію, Саудівську Аравію, Ефіопію.

Спеціалізація бюро — створення майстер-планів, розроблення функціональних сценаріїв для районів і міст, ревіталізація міських просторів і об’єктів інфраструктури, подолання наслідків стихійних лих.

Один з проєктів One Works – створення генплану для району Тірани. Джерело зображення: звітна презентація One Works

Проєкт в особах

В основній команді One Works, яка працює над програмою комплексної реабілітації Миколаєва, на першому етапі було задіяно близько десяти осіб, надалі вона збільшиться вдвічі. Наразі це архітектори, експерти із житлової архітектури, експерти ГІС, геологи, соціологи.

Менеджеркою проєкту для Миколаєва виступає Ана Паес, кваліфікована архітекторка та фахівець із містобудування з дипломами університету Central de Venezuela та Міланської політехніки (ступінь магістра зі збереження об’єктів культурної спадщини списку ЮНЕСКО). У колі фахових інтересів пані Паес — проєктування транспортних систем, планування міських систем та інноваційна мобільність, безбар’єрність середовища, професійний доробок включає консультації з мобільності Facebook Willow Campus у Силіконовій долині (США), розробку стратегій у проєкті Strategic Transport Vision 2030 для Аддис-Абеби (Ефіопія), який реалізується за підтримки Світового банку, низку міжнародних проєктів.

Отриманий досвід дозволить обрати рішення, які можна буде повторити для відбудови інших міст України

Співзасновники та керівні партнери One Works Леонардо Каваллі та Джуліо де Карлі — також випускники Politecnico Milano. Це досвідчені архітектори з понад 30-річною експертністю в архітектурному проєктуванні, генеральному плануванні, організації транспортної інфраструктури. Де Карлі також є учасником наукового комітету Центру передового досвіду Женевської хартії ООН ExSUF.

Проєкт комплексної регенерації марини у місті Ліворно. Джерело зображення: www.one-works.com
Реконструкція колишньої промислової зони біля італійського озера Лавено, генплан розроблений One Works. Джерело зображення: www.one-works.com
Реконструкція колишньої промислової зони біля італійського озера Лавено, генплан розроблений One Works. Джерело фото: www.one-works.com
Проєкт комплексної регенерації марини у місті Ліворно. Джерело зображення: www.one-works.com
Проєкт комплексної регенерації марини у місті Ліворно. Джерело зображення: www.one-works.com
Реконструкція колишньої промислової зони біля італійського озера Лавено, генплан розроблений One Works. Джерело зображення: www.one-works.com

Із боку міської влади Миколаєва в комунікації беруть участь мер міста Олександр Сєнкевич та заступники Віталій Луков і Юрій Андрієнко, голова Миколаївської міськради Дмитро Фалько, заступник директора департаменту архітектури та містобудування міської ради Євген Поляков, голова департаменту економічного розвитку ММР Тетяна Шуліченко. Під час першого етапу роботи свої консультації надавали місцеві експерти з Агенції розвитку Миколаєва, Миколаївської організації НСАУ, головний архітектор міста Андрій Цимбал, архітектори Анатолій Зубик, Володимир Сисоєв, Олександр Домарацький, Олег Атанасов, Олена Сія, Михайло Григоренко, Світлана Марухняк, Євген Мавродієв, Євген Васюков, громадські активісти (наприклад, з асоціації «Велорух Миколаєва», ГО «МрійДій»).

На початку роботи команда One Works акцентувала на тому, що вони не хотіли б «спускати» рішення згори, натомість знаходячи їх у комунікації з місцевими експертами та мешканцями. Із цією ж метою був розроблений опитувальник для містян і запланована низка громадських слухань. На майданчику ЄЕК ООН установчі зустрічі робочої групи відбувалися практично щотижня.

Стадії роботи над генпланом для Миколаєва

Перший етап завершений. Збір інформації й аналітика тривали близько шести місяців. За цей час аналізувалися містобудівні документи, генеральний план    2009 р. та оновлення до нього, розроблені науково-дослідним інститутом проєктування «Діпромісто» у 2019 р., також План стійкої мобільності для міста, документація з оптимізації міського транспорту тощо. Команда визначила основні принципи, на яких базуватиметься новий генплан Миколаєва, систематизувала дані про пошкодження та збитки. Були опрацьовані результати опитування, в якому взяли участь більше 12 тис. миколаївців. Підсумки першого етапу офіційно оприлюднені в кінці лютого 2022 року на майданчику ЄЕК ООН, а згодом — на сайті міської ради Миколаєва.

Другий етап роботи розпочався й орієнтовно триватиме чотири місяці. Загальний список завдань сягає двадцяти пунктів, ключові з них — більш детально заглибитися в аналіз збитків і врахувати їх у базових сценаріях відбудови, визначитися з баченням того, як місто буде розпоряджатися водними ресурсами, енергетикою, відходами, сформулювати стратегію сталого розвитку транспорту та створити 3D-модель міста. У фокусі уваги — демографічні моделі, адже населення Миколаєва значно скоротилося, і поки неясно, скільки містян повернуться додому. Це значно впливає на рішення.

Учасники Робочої групи під час підписання меморандуму між One Works і міською владою Миколаєва у грудні 2022 року. Джерело фото: www.one-works.com

Буде ще одне анкетування для жителів міста, цього разу — більш детальне. Команда концентрується на детальнішому опрацюванні п’яти пілотних проєктів, які будуть реалізовані в місті. Стартує робота над створенням цифрових ресурсів — платформ для комунікації між громадою та державними/приватними зацікавленими сторонами і розроблення сайту, на якому буде представлений генплан і супутні дані.

Третій етап роботи над генпланом триватиме п’ять місяців. Передбачає розроблення концептів для пілотних проєктів (3D-моделювання, візуалізація), тестування сценаріїв демографічної моделі згідно з Планом економічного розвитку ПРО ООН, аналіз промислового потенціалу Миколаєва для реалізації будівельних проєктів. Мають бути розроблені стратегії управління водними ресурсами, відходами та енергією, охорони навколишнього середовища та пом’якшення наслідків зміни клімату і забруднень, транспортна стратегія. Запрацюють дві цифрові платформи для комунікації.

Запланована робота над генпланом для Миколаєва орієнтовано завершиться на початку 2024 року

Четвертий етап триватиме близько двох місяців. Він передбачає підсумок стратегій, над якими працювали під час попередніх етапів, фіналізацію концепцій для пілотних напрямків і створення їх рендерів, оцінку вартості будівництва. Команда проаналізує, який досвід може бути перенесений на реабілітацію інших об’єктів у місті. Також мають бути презентовані результати сценаріїв демографічної моделі, оновлена база даних ГІС, фізична модель міста, завершений сайт генплану.

Таким чином, запланована робота ще не менш ніж на рік, і орієнтовано вона завершиться на початку 2024 року.

Референси та досвід інших міст

Цікавими є кейси та приклади, якими надихаються архітектори і проєктувальники One Works під час розроблення стратегій для Миколаєва. Один із них — історія «міста моторів» Детройта, яке пережило глибоку соціально-економічну кризу після децентралізації автомобільної промисловості США. З 50-х рр. ХХ ст. до 2010 року населення міста зменшилося на 60%, були знесені 250 тис. будинків. У Детройті знайшли можливості для перегляду старих економічних сценаріїв, у місті з’явився інноваційний район і сприятливі умови для розвитку малого бізнесу. Детройт став «містом, яке зменшилося» і продовжує життя.

Для визначення типології підходів до генерального планування були вивчені приклади Дрездена і Детройта, у яких відбулося скорочення населення та економіки. Джерело зображення: звітна презентація One Works

Приклад Детройта дає фахівцям розуміння, яким чином можуть створюватися стимули для малого й великого бізнесу. В контексті Миколаєва — як, наприклад, може бути відновлена суднобудівна галузь для залучення нових інвестицій. Історія Детройта, а також німецького Дрездена корисна для формування підходів до генерального планування в містах, де скоротилася кількість населення та економіка. Цінним є досвід портових міст — Гавра, Роттердама, Балтимора, Гамбурга, Бостона.

Щоб краще зрозуміти сценарії розвитку для Миколаєва, фахівці вивчали досвід портових та промислових міст. Джерело зображення: звітна презентація One Works

Узбережжя і порти, навіть тимчасово занедбані чи такі, що недостатньо або неналежним чином використовуються, завжди мають величезний потенціал для розвитку. Сегменти порту можуть бути переплановані, ревіталізовані за допомогою нових будівель і функцій. Це захоплююча і вдячна робота для архітекторів, здатна кардинально змінити образ і значення місця.

Були досліджені п’ять портів – Гавр, Балтимор, Роттердам, Гамбург і Бостон. Джерело зображення: звітна презентація One Works

Для модернізації багатоповерхівок і мікрорайонів Миколаєва корисним є досвід французького міста Лормон, у якому був реконструйований житловий район Женікарт. Проєкт, завершений у 2015 році, передбачав не тільки зміни в самих будівлях, а й реорганізацію навколишньої території: місць відпочинку, дитячих майданчиків тощо. Архітекторами One Works також розглядалися проєкти модернізації житла в Нідерландах, Британії, Словаччині, Іспанії та США. В підсумку було визначено кілька методів, які можуть стати актуальними для Миколаєва: звільнення перших поверхів для організації громадських просторів, модернізація й покращення теплоізоляції будинків, перепланування інтер’єрів, збільшення щільності за рахунок надбудови поверхів, транзитно орієнтована забудова, відновлення громадських парків.

Об’єкт вивчення – реконструйований житловий район у Лормоні, Франція. Джерело зображення: звітна презентація One Works

П’ять пілотних проєктів для втілення

Генплан — це комплексний гайд для розбудови міста на десятиліття вперед. Навіть за мирних часів ці стратегії не втілюються одразу, їхній характер інший. Ми вже зазначили, що співпраця з One Works і ЄЕК ООН також включає перетворення об’єктів за п’ятьма адресами в місті. І це ті зміни, які ми маємо побачити насамперед.

Попередні пропозиції щодо місць реалізації пілотних проєктів для Миколаєва. Джерело зображення: звітна презентація One Works

Команда вивела найбільш вагомі для Миколаєва принципи, які є базисом для генплану.

– Зелені мережі. Запит на збільшення кількості зелених зон і реабілітацію наявних у Миколаєві. Це допоможе контролювати перегрів міста, сприятиме благополуччю і здоров’ю містян.

– Доступне житло. Досягти цієї мети заплановано шляхом реконструкції наявних будівель і будівництва нового стійкого та доступного житла.

– Стійка мобільність (sustainable mobility). Створення мережі якісного електротранспорту, яка буде доповнюватися немоторизованим транспортом і пішохідними доріжками. Це допоможе зменшити залежність від автомобілів і знизити вуглецеві викиди.

– Промисловість та інновації. Реабілітація промисловості, інтеграція нових середніх і великих підприємств в економічну систему міста, збільшення кількості робочих міст.

– Управління. Має на меті заохотити співпрацю між державними та приватними сторонами для кращого майбутнього міста, збільшити роль місцевого самоврядування, створити сприятливий ґрунт для інновацій.

– Громада. Прозора звітність перед громадою та залучення її в процес планування, ухвалення рішень. Пріоритетність стійкого проєктування.

Фото: Олександр Міняйло

Під час розроблення стратегій архітектори і проєктувальники надихалися прикладами Детройта та європейських портових міст

Зазначені компоненти знайдуть відбиток у кожній із реновацій, які будуть втілені в Миколаєві:

перший проєкт — відбудова житлового масиву в межах міста. Передбачає реконструкцію та модернізацію вже наявних будинків і введення в забудову нових елементів. Здійснюватиметься із застосуванням циклічного підходу, використанням місцевої промисловості й переробкою сміття;

другий проєкт — відновлення культурної спадщини. Увага зосереджується на реконструкції в центрі міста вже наявної пам’ятки або поверненні (наприклад, виведенні з промислового фонду) важливої в історичному та культурному контексті території. Або ж на створенні нового пам’ятного об’єкта. Що саме це буде — рішення за громадою Миколаєва;

Опис пілотних проєктів, які будуть реалізовані в Миколаєві. Джерело зображення: звітна презентація One Works

третій проєкт — промисловість і набережна. Враховуючи важливість Миколаєва як торговельного та промислового центру, передбачає відновлення двох промислових об’єктів у прибережжі. В рамках цієї реконструкції також з’являться нові об’єкти змішаного використання, громадські простори, парки. Містяни зможуть краще користуватися набережною;

четвертий проєкт — інноваційний район. Створення в Миколаєві нового багатофункціонального району, орієнтованого на інновації та науку, з розташуванням, комфортним для відвідування працівниками й містянами;

Опис пілотних проєктів, які будуть реалізовані в Миколаєві. Джерело зображення: звітна презентація One Works

п’ятий проєкт — зелені і громадські простори. В його рамках буде переплановано три зелені зони в прибережній частині міста зі створенням нових громадських просторів. Це забезпечить кращий доступ до річок Інгул і Буг для рекреаційного відпочинку. Місто отримає стратегію перетворення набережної на зелену зону.

Досвід у розробленні та реалізації цих пілотних проєктів можна буде перенести для відновлення інших об’єктів у Миколаєві й містах України.

Опис пілотних проєктів, які будуть реалізовані в Миколаєві. Джерело зображення: звітна презентація One Works

Основні результати першого етапу

Публічна презентація першого етапу — шістдесят сторінок документа від One Works (загальний звіт містить більше 150-ти двосторонніх слайдів), пів року роботи та вся «біографія» Миколаєва. Близько тридцяти параметрів, які були вивчені фахівцями, від геополітики, історичного бекграунду, типологій землекористування, житла, оцінки збитків, особливостей дорожньої системи, використання водного й зеленого ресурсу і до соціології, мапи розподілення закладів комерції, освіти, охорони здоров’я, міських лендмарків, аналізу доступності середовища.

Зупинимося на деяких з них.

Збитки

Командою був виконаний комплексний аналіз збитків у місті: кількісний, оцінка пошкоджень на макрорівні (міському) та мікрорівні (районному). Використовувалися статистичні відомості проєкту «Росія заплатить» за підтримки KSE.

Найбільшої шкоди було завдано забудові, приватним і багатоквартирним будинкам. Загальна сума збитків — 368 млн євро, кількісно площа пошкоджень житла становить 358,5 тис. кв. м. Загальна площа пошкоджень у місті сягає 650 тис. кв. м, із них 77% збитків завдано житловому фондові, 18% — об’єктам сфери послуг, 13% — комерційним об’єктам, 1% — с/г ділянкам. Ці відомості не є остаточними.

Житло було визнане критично важливим компонентом для розуміння поточної ситуації та визначення цілей відбудови

За даними на грудень 2022 р. пошкоджено 974 квартири, 1070 будинків, 88 навчальних закладів, 24 об’єкта культури, 15 об’єктів спортивної інфраструктури, 17 закладів охорони здоров’я. Населення міста скоротилося майже вдвічі (хоча ситуація дещо почала поліпшуватися після звільнення Херсона), рівень безробіття зріс у 2,5 рази.

Найпоширенішою причиною руйнувань є влучання ракет і боєприпасів. Найбільш постраждалим за кількістю влучань є Інгульський район, далі йдуть Центральний, Корабельний і Заводський. Важливо розуміти, що не всі пошкодження архітектури є фатальними, будівлі, класифіковані категорією пошкоджень 1 і 2, можуть бути відновлені.

Житло

Найбільшої шкоди в Миколаєві було завдано забудові, приватним і багатоквартирним будинкам. Враховуючи ці збитки, а також особливості, обумовлені соціалістичним минулим міста, житло визнане критично важливим компонентом для визначення цілей післявоєнної відбудови. Джерело зображення: звітна презентація One Works

Житло було визнане критично важливим компонентом для розуміння поточної ситуації в місті та визначення цілей післявоєнної відбудови. Тому для прийняття рішень фахівці аналізували багато кейсів різних міст світу з реконструкції та модернізації. З погляду покриття території, 21% житлової забудови Миколаєва — це багатоквартирні житлові будинки, 6% — малоповерхове змішане житло, 74% — садибні будинки. Садиб найбільше за територією, вони розпорошені по околицях і місту, проте ¾ житлової площі припадає на багатоповерхові будинки. Переважна кількість багатоповерхівок Миколаєва — радянська спадщина, є невелика кількість сучасних ЖК. В історичному центрі міста є квартали з дореволюційним і старим радянським типом малоповерхової забудови, часто пошкодженої чи зруйнованої.

Важлива цифра — значення середньої доступності житла на одну особу, в Миколаєві вона вдвічі менша за європейські стандарти і становить лише 21,8 кв. м.

Транспортна система

Система міських доріг і потенціал зелених зон, які зараз використовуються недостатньо, дозволяють думати про їх перерозподіл і створення нових видів землекористування на вільних територіях. Таке рішення допоможе місту стати компактнішим, із більш функціональними зв’язками. Миколаїв має вигідне розташування в транспортній автомобільній мережі країни на півдні. Разом із тим це — український порт, у якому досі нереалізоване регулярне пасажирське сполучення водним транспортом.

Нові рішення мають допомогти місту стати компактнішим, із функціональними зв’язками та ліпшою системою маршрутів громадського транспорту

Громадський транспорт

Робоча швидкість трамвайної і тролейбусної мереж у Миколаєві дуже низька, з великими інтервалами руху, через що їм важко конкурувати з приватними перевізниками. Система трамвайних, тролейбусних і автобусних маршрутів недостатньо розгалужена, тому деякі райони міста залишаються важкодоступними для користувачів. Навіть за таких умов громадський транспорт має попит у Миколаєві, за даними 2018 року показник загальної мобільності становив 205,9 поїздок на рік для однієї особи. У наступних кроках досліджень фахівці будуть детальніше аналізувати пасажиропотік і частоту руху, щоб запропонувати варіанти поліпшення.

Промисловість

Незважаючи на пошук нових сценаріїв для Миколаєва, очікується, що промисловість залишиться основою господарського комплексу міста, проте розташування промислових об’єктів вимагає перегляду. Джерело зображення: звітна презентація One Works

Відбиток промислового розвитку на тілі міста — 6,2% територій, зайнятих під виробничі потужності, портові споруди, ділянки, що обслуговують промисловість. Виробництво зосереджене у прибережних районах біля набережних Інгулу та Південного Бугу, у Корабельному районі та в центрі. Вже на поточному етапі досліджень зрозуміло, що промислові потужності варто було б перенести далі від житла, набережних і природоохоронних зон біля води, останні з яких належать до земель преміумкласу. Незважаючи на пошук нових сценаріїв для Миколаєва, очікується, що промисловість залишиться основою господарського комплексу міста. За прогнозами, за 15–20 років кількість осіб, зайнятих у промисловому секторі, становитиме близько 27 тис.

Очікується, що промисловість залишиться основою господарського комплексу Миколаєва, проте розташування промислових об’єктів вимагає перегляду

Зелений фонд

Порівняння супутникових знімків 1990 та 2021 рр. свідчать про скорочення зелених насаджень. При зіставленні з тепловими мапами чітко відстежується підвищення температури ґрунту в районах, де зелені поменшало. Наразі кількість зелених насаджень у Миколаєві в 1,5 рази менша за європейську нормативну, а в перерахунку на одну особу сягає 66,8% від достатньої. Міські парки переважно великі, їхнє розташування не забезпечує рівний доступ для мешканців. Оптимально було б створити невеликі паркові та рекреаційні зони в межах житлових кварталів, щоб забезпечити крокову доступність таких місць відпочинку для кожного. В «зеленому» контексті місто має переваги, які можуть бути використані: помірний м’який клімат, рівнинний рельєф, близькість великих річок і Бузького лиману.

Кількість зелених насаджень у Миколаєві в 1,5 рази менша за європейську нормативну. Джерело зображення: звітна презентація One Works

Ще кілька статистичних інсайдів про сучасний Миколаїв: наприклад, мережа лікарень у ньому перевищує достатню, а медичних закладів первинної і вторинної ланки, центрів культури й дозвілля, готелів і вишів не вистачає. З вишами, і не тільки з ними, ситуація важка: через війну Миколаїв втратив багато закладів освіти. Місто має потужний інтелектуальний потенціал і запит на розвиток цього сектора, 28% миколаївців отримали вищу освіту.

Щодо пам’яток і туристичних магнітів, більшість старої архітектури зосереджена в центрі міста: прибуткові будинки й особняки, не всі з яких у задовільному стані. Деякі пам’ятки Миколаєва є занедбаними. Ця культурна спадщина за належної реновації могла б приваблювати туристів, бути родзинкою прогулянкових маршрутів. Завдання для команди — проаналізувати мапу пам’яток Миколаєва і запропонувати варіанти туристичних маршрутів, які б також стимулювали економіку суміжних секторів.

Історична будівля ліцею імені Миколи Аркаса, пам’ятка архітектури місцевого значення. Була пошкоджена ракетним обстрілом у 2022 році. Джерело фото: www.bbc.com

Цікавою є статистика задоволеності миколаївців своїм містом, житлом, транспортом та інфраструктурою. Її сформували після опрацювання результатів опитування. Найбільш задоволені своїм житлом мешканці Інгульського, Центрального та Заводського району, але Корабельний відстає від них не дуже сильно. Відчуття сюрреалістичне — адже ми говоримо про анкетування містян під час війни. Задоволеність транспортом відрізняється разюче. Транспортна система — один із найбільш позитивно оцінюваних елементів у Заводському та Інгульському районах і найбільш негативних — у Корабельному. Найслабшу оцінку від мешканців загалом отримали вулиці й тротуари міста, набережна, зелені і громадські простори. Але є в цьому і плюси, бо саме ці аспекти в новому генплані можна врахувати й покращити.

Висновки якісного аналізу щодо сприйняття містянами комфортності житла, якості транспорту та інфраструктури. Джерело зображення: звітна презентація One Works

Робота триває. У грудні між One Works і міською владою Миколаєва був підписаний меморандум, у якому закріплені положення про співпрацю й зобов’язання закордонної команди надати місту генеральний план для реконструкції. У кінці лютого 2023 р. стало відомо, що до програми відбудови Миколаєва долучилася Німеччина. За даними міської ради, Федеральне міністерство економічного співробітництва та розвитку Німеччини надасть проєктам #UN4Kharkiv-Mykolaiv фінансову підтримку в 5 млн євро. У березні меморандум про співпрацю у відбудові області був також укладений урядом Данії та Миколаївською обласною радою.

Слідкувати за оновленнями роботи над генпланом для Миколаєва можна на відповідній сторінці на сайті міськради.

Джерело

Поділитись публікацією

Leave a Reply

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

*

code

Відео дня

Популярне

СТРІЧКА НОВИН