Від ідеї до реалізації: як на Херсонщині розвивають крафтове виробництво

Разом з менеджером з економічного розвитку Офісу Реформ в Херсонській області Оксаною Гончарук та виробником крафтової продукції «Українські в’ялені томати» Андрієм Бігленко ми поговорили про виробництво крафтової продукції на півдні України. 

 

— Пані Оксано, розкажіть про дегустаційну панель, яку ви представляєте у редакції телестудії «Українського півдня». 

— Ми зібрали дегустаційну панель продуктів крафтового виробництва Херсонщини: в’ялені томати, бекмес (варення з кавунів), сири селянського господарства «Коза Амальтея», які виробляє з козячого молока жителька села Музиківка, також мед і продукти бджільництва від «Херсонських бджолярів», вина сімейної крафтової виноробні «Курінь». Всі ці продукти об’єднує висока якість. В наш час важливим також є зовнішній вигляд продукції. Споживач стає більш вимогливим, тому крафтові виробники повинні стежити за всіма трендами. 

— Пане Андрію, як з’явилася ідея створення бренду «Українські в’ялені томати»?

— Приблизно шість тому захотілося займатися власною справою. Фактично ідея з томатами з’явилася у мого товариша. Тому ми об’єдналися та реалізували цей проєкт. 

— Скільки років займаєтеся справою та який маєте асортимент?

— Займаємося майже шість років. Зараз наявні десять позицій із в’ялених томатів. У нас є Інтернет-магазин, в Instagram теж просуваємо свою продукцію. Товар розповсюджується по всій Україні. 

— Наскільки велике виробництво за площею? З якими труднощами ви зіткнулися спочатку?

— В процесі створення почало з’являтися багато викликів та задач. Нещодавно ми виграли грант від Rozetka та Visa. Мали змогу представити свою продукцію та отримали грошову винагороду. Також дуже допомогла медійна «розкрутка». 

— Що зробили з виграними грошима?

— Кошти ще не витратили, адже отримали їх в кінці сезону. Плануємо встановити інноваційні сушки, які працюватимуть за допомогою сонця. Навесні розкажемо про це у своєму Instagram, як робимо зазвичай. На цій платформі люди не лише мають змогу замовити продукт, але й побачити усі етапи його виготовлення. Займаємося своєрідним блогерством — без цього зараз нікуди. 

— Пані Оксано, Офіс Реформ підтримує крафтових виробників. Чому ви це робите і наскільки важливою є підтримка таких ідей та ініціатив? 

— Взагалі, Офіс Реформ — це така державна установа, яка була ініційована Херсонською обласною державною адміністрацією. Її мета — просування проєктів в чотирьох напрямках: медицина, освіта, адміністративні послуги та економічний розвиток. За останній відповідаю я. В мене було декілька проєктів, які ми представили нашим донорам, тобто організаціям технічної допомоги, які погодилися нас підтримати. Один із проєктів — просування крафтової продукції. Як правило, наші крафтовики вже вміють виготовляти товар, але з продажем існує декілька проблем. Одна з них — маркетинговий або рекламний бюджет. Саме цей проєкт спрямований на те, щоб просувати крафтову продукцію в Інтернеті. 

— Пане Андрію, скажіть, будь ласка, вам доводилося багато вчитися за ці шість років?

— Так. Особливо з Instagram. Перші два роки в нас не було жодного замовлення. Але ми вчилися, проходили спеціальні курси. Почали слідкувати за Оленою Гашинською та її брендом «Дім варення». Вона — одна з перших крафтовиків, хто зрозумів алгоритми роботи в Instagram. Навіть почали за нею дещо повторювати і у нас вийшло. 

— Яка кількість продукції продається через Інтернет?

— Приблизно 60%. 

— Тобто ви не боїтеся локдауну?

— Ми були готові до цього ще навесні. Тому з початком карантину у нас навіть збільшилися продажі саме завдяки Instagram. 

— Де можна придбати вашу продукцію на Херсонщині і як проходить процедура доставки? 

— Доставляємо Новою поштою. Продукцію можна замовити через Інтернет-магазин або просто написати в дірект в Instagram і оформити замовлення. Можна також купити в магазинах, зокрема в ТРЦ «Fabrika», «Like Fish», «Forellis». 

— Вашому виробництву шість років. Допомога Офісу Реформ на даному етапі вам необхідна?

— Так. Він спонсорує нашу рекламну кампанію в Instagram. Це дає нам можливість два місяці не витрачати кошти на просування. 

— Водночас це і нові знання, бо до вашого бренду доєднуються і нові спеціалісти. Чи не так?

— Є досвід співпраці з іншими організаціями, але до цього ми вже працювали зі спеціалістами з таргетингу. 

— У нас тут представлено багато крафтових виробників. Які проблеми є спільними для всіх вас?

— Я гадаю, що для крафтових виробників спільною проблемою є нестача коштів. 

— Пані Оксано, якими є попередні результати вашої роботи? Наскільки ви близькі до крафтових виробників? Чи відчули їхні потреби, зважаючи на наявні проблеми?

— Стосовно моїх проєктів вже є певні досягнення. Крафтова продукція вже місяць супроводжується рекламою, яка знаходиться в руках професіоналів — рекламного агентства. Проєкт передбачає створення нових сторінок крафтових виробників, також проходять предметні фотосесії з якісними фото, що приваблюють покупців. Деяким крафтовим виробникам ми зробили нові логотипи. Наприклад, власниця сирів «Коза Амальтея» розповідала, що після створення логотипу замовлень стало більше, до того ж з усієї країни. Крім того, ми займаємося допомогою крафтовому виробництву «М’ясні чіпси». Цей виробник взагалі не мав жодних сторінок у соцмержах та жодних фото. Професіонали зробили їм сторінку і декілька логотипів на вибір. 

— Наскільки важливою є така допомога, пане Андрію?

— Дуже часто крафтовики помилково вважають, що така допомога не є важливою. Але бренд повинен бути створений одразу. 

— Яка скорочена назва вашого виробництва?

— Друга назва, яку ми дуже часто використовуємо — «Укртомат». Так навіть підписаний наш сайт та сторінка в Instagram. 

— Чи збираєте ви відгуки про свою продукцію?

— Так, публікуємо їх у соцмережі. 

— Який з відгуків найкреативніший? Був такий?

— Так, і не один. Дуже надихає, коли люди вперше коштують в’ялені томати, обираючи саме нашу продукцію. Раніше вони не вважали їх смачними, але змінювали думку після дегустації! 

— Чи є у вас конкуренти?

— Ми були першим вітчизняним виробником, тому й назву обрали відповідну. Орієнтувалися на людей, які не були в Європі. Аби вони знали, що в’ялені томати можна скуштувати і в Україні. 

— Андрію, на логотипі зображено ваше обличчя. Яке враження взагалі це справляє на споживачів?

— Моє обличчя є на логотипі, оскільки ми розвиваємося через Instagram, для якого важливою є особистість та власний бренд. Хоча раніше логотип був інший. Багато людей говорять, що моє обличчя викликає симпатію. 

— До речі, такий логотип говорить про довіру. 

— Звісно, адже людина відразу бачить виробника. 

— На якому етапі виробництва з’явився логотип з обличчям? 

— Трохи більше року тому. Людям він подобається. 

— Які були відчуття, коли ви побачили своє обличчя на етикетці? 

— Спочатку мені було трохи соромно, а потім я звик. 

— Чи несете ви через це більшу відповідальність за ту продукцію, яку купує людина?

— Я завжди тестую свою продукцію відповідно до того стандарту, який я обрав. Знаю за відгуками, що й людям вона подобається. Тому вже не переживаю. 

— Це сімейне виробництво?

— Так, з впевненістю можу сказати, що це наша сімейна справа. Дружина більше відповідає за наповнення Instagram. У нас є свій цех площею 80 м². Для крафтового виробництва оптимальний варіант. Але ми плануємо розширюватися. 

— А про що ви мрієте?

— Я мрію про розвиток своєї компанії, аби вона передалася у спадок моїм дітям. Хочу, щоб моє виробництво представляло Україну і Херсонщину зокрема. 

— Як крафтове виробництво пов’язане з інвестиційною привабливістю Херсонщини? Завдяки вам про наш край дізналося більше людей. З яких областей надходили замовлення?

— Замовлення надходили з усіх областей. Найчастіше — з Києва, Львова, Харкова та Одеси. 

— Тобто ви своєю продукцією об’єднуєте всю Україну — доволі велика соціальна місія. Пані Оксано, які ще проєкти ви реалізовуєте?

— Крім просування крафтової продукції, Офіс Реформ також підтримав проєкт по оформленню індустріального парку. Це майданчик, який можна оформити під майбутні інвестиції. ОТГ, які відповідають необхідним вимогам, можуть зробити собі такий парк. Але перший крок — оформлення. Він потребує участі багатьох спеціалістів для створення концепцій, плану, узгодження його у декількох міністерствах та багато іншого. Офіс Реформ узяв участь у одному з таких проєктів для Новорайської ОТГ. Вони вирішили виділити 15 га під майбутній індустріальний парк. Зараз ми займаємося оформлення документів, а далі громада може розпоряджатися парком на свій розсуд з майбутніми інвестиційними прибутками. 

— Андрію, є багато молоді, яка мріє про свої стартапи. З чого варто розпочати власну справу?

— Починати варто з усвідомлення того, наскільки ця справа тобі потрібна. Це дуже непросто. Власна справа — це не лише створення бізнес-плану, а важка і наполеглива робота. Треба жертвувати часом і коштами заради майбутнього успіху. Якщо ти дійсно хочеш займатися власною справою, то зможеш подолати будь-які труднощі. 

— А які секрети крафтовика?

— Instagram-сторінка — запорука успіху. Вона надає безліч можливостей. 

— Оксано, а щоб ви побажали крафтовикам?

— Гарних продажів, нових знань та навичок. Дійсно, якщо тебе немає в Інтернеті, то тебе немає в бізнесі!

— Хочу побажати вам успіху і легкого проходження локдауну! У вас все точно вийде, адже ви дуже оптимістично налаштовані!

Проект “Офіс реформ” виконується за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).

Підготувала Марина Азізова.



Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *