Український Південь

Інформаційне видання
Новини Херсонщини і України

Експерт КВУ про махінації в Херсоні через систему ProZorro

З початку березня 2016 року, скориставшись наданим урядом задля експерименту правом, міська рада впровадила для закупівель товарів і послуг вартістю від 30 до 200 тис.грн (т.зв. «допорогових сум») – систему електронних закупівель «ProZorro». З 1 серпня ця система мала стати обов’язковою для закупівель товарів і послуг понад 200 тисяч, а робіт – понад півтора мільйони.

Система в обов’язковому для виконання вигляді проіснувала до 1 грудня 2016, коли більшість ради, під виглядом приведення у відповідність до закону, дозволила бюджетним та комунальним замовникам визначатись самостійно, чи потрібно їм її використовувати, чи визначати постачальника і ціну закупівлі довільно.

А тепер аналізуємо.

За 9 місяців існування система ProZorro зекономила Херсону понад 5 млн. грн. З цієї суми 2 мільйони економії отримали безпосередньо на допорогових закупівлях як зменшення очікуваної вартості, а понад 3 млн. – від торгів, що перевищували поріг, і були проведені в традиційному до 1 серпня, паперовому, вигляді, але з’явились внаслідок корегування замовниками своїх попередньо оприлюднених планів закупівель.

Після того, як ретельно прописані до «безтендерного» плану, часто штучно розбиті на частини, щоб стати менше 200 тисяч, закупівлі почали підлягати електронній системі, замовники їх знову збільшили і об’єднали. Дійшло до того, що об’єднували і збільшували, навіть, малосумісні закупівлі, аби лише уникнути електронної системи, і провести традиційні торги з пропозиціями у запечатаних пакетах. Бо паперові торги за старим законом «про державні закупівлі» залишали набагато більше можливостей для законних махінацій, ніж електронні торги за новим.

Цифра економії могла б бути більшою, та система державних електронних закупівель при всій своїй прогресивності має слабкі сторони. За думкою експерта Комітету виборців України Володимира Молчанова ці недоліки ProZorro створюють простір для махінацій і відлякують потенційних учасників торгів.

 «Перш за все, участь у ProZorro – платна. Всі учасники аукціону сплачують внесок від 17 гривень, це може бути, в залежності від очікуваної вартості закупівлі, також 170, або навіть 1700 гривен. Тобто учасник повинен заплатити, незалежно, чи стане він переможцем тендеру.

По-друге, вільне поводження замовника з документацією. Аукціон проходить в електронному вигляді, закон забороняє вимагати до аукціону більшість документів на підтвердження спроможності учасника та відповідності товару, але за фактом усю технічну частину адмініструє замовник. І він може, як показала практика, наприклад, скандальної спроби закупити 12 тролейбусів – найгірший металобрухт по найдорожчій з усіх міст України ціні, викидати учасників за ненадання документів ще на попередній стадії, до аукціону, і відповідно, до зниження ціни внаслідок конкуренції. Хоча в зазначеному випадку таке нахабне порушення стало предметом кримінальної справи, що зараз активно розслідується, за статтями «зловживання владою» та «перевищення влади, що мало тяжкі наслідки». Та незважаючи на кримінальну справу, замовник КП «Херсонелектротранс» і не думав відмовлятися від злочинних намірів, і лише консолідований спротив громадських активістів, деяких чесних чиновників, та вдалий збіг обставин, допомогли зняти фінансування і унеможливити перевитрати понад 5 мільйонів гривень з виділених на закупівлю 13. Тобто, одна лише оборудка здатна була з’їсти усю попередню економію!», – прокоментував Володимир Молчанов.

Щоправда, ображений учасник має право скаржитись не лише правоохоронцям, а й до Антимонопольного комітету, що може відмінити торги. Але така скарга теж є платною, що, звісно, ніяк не сприятиме головній меті системи – здешевленню закупівель.

 «Варто також зазначити, що половинчатість (і, звісно, унікальність оборудок) херсонської системи – вона не розповсюджувалась на роботи, а це десь 2/3 закупівель за загальною сумою. І поріг для робіт – не 200 тисяч, а цілих півтора мільйони. Для досвідчених у корупції замовників нема нічого складного у подрібненні робіт на суми до півтора мільйони кожна. І товарів з послугами до 200 тисяч. Один з них, в.о. директора того самого «Електротрансу» примудрився навіть закупівлю запчастин розбити на суми менші за 30 тисяч, і сплатив 23 договори від 20 до 29,9 тисяч кожний у Миколаїв фірмі з ознаками фіктивності, що незабаром зникла. Будь-який замовник може махлювати з ProZorro»,- продовжує Володимир Молчанов.

 На сьогодні Україна в рейтингу з корупції в лідерах, як і Херсонщина. Дивує, що багатий від природи край вважається дотаційною областю. Хоча авітвки чиновників – одні з найдорожчих у світі. НОНСЕНС. Останнім часом здається , що корупцію і систему «відкатів» не побороти. І, навіть в системі ПРОЗОРРО вона існує.

 «Неможливо перебороти систему «відкатів» повністю. Це може відбутись тільки тоді, коли переможець торгів, який знизив ціну на товари, послуги, роботи, відмовиться платити 10 чи 15% замовнику і звернеться до правоохоронців. У Херсоні вже були такі приклади викриття корупційних схем», – зазначає експерт КВУ Володимир Молчанов. –Коли 1 серпня для органів місцевого самоврядування вступив в силу новий закон «Про публічні закупівлі», громадські активісти намагались надати міській раді пропозиції щодо приведення діючого положення про електронні допорогові закупівлі у відповідність з новим законом. Мінімально для цього досить було змінити кілька посилань на нормативну базу, навіть без зміни основного тексту. На всяк випадок ми пішли далі, спробувавши врахувати критику системи з боку підприємців – запропонували в межах закону ввести в місті локальний аналог системи для допорогів, без оплати учасниками (платять самі лише переможці), без жодних довідок і підтверджень до стадії аукціону, без відповідного електронного захисту (він стає непотрібним). А надалі, якщо переможець виявляється недобросовісним (не може надати підтверджень відповідності предмету закупівлі поданим вимогам, чи підтверджень власної спроможності, чи сплатити внесок, чи просто відмовляється укладати договір) – вносити такого учасника до чорного списку і надалі до допорогових торгів не допускати. Та в депутатів плани були іншими. Ще б пак, серед них сидять і тиснуть кнопки 1 в.о. заступника міського голови, 5 директорів і 2 заступники директора комунальних підприємств, 2 начальника департаментів міськвиконкому, головлікар і постійний постачальник продуктів харчування управлінню освіти. Фактично, вони надали право обирати самі собі – чи красти мало і на виду, чи багато і в темряві. Сподіваюсь, їм це рішення не минеться – саме голосування проти системи «ProZorro» стало основною причиною народної ініціативи по відкликанню 5 депутатів від ВО «Самопоміч» за порушення власних передвиборчих програм, бо в них містилося і прийняття системи електронних закупівель, і не голосування за проекти, що можуть збільшити корупційні ризики. Наразі процес відкликання триває, наближаючись до кінцевої стадії».

Поділитись публікацією

Leave a Reply

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

*

code

Відео дня

Популярне

СТРІЧКА НОВИН