Принцип, що запровадило Міносвіти у вступній кампанії 2016 року, – місце йде за вступником – дав престижним навчальним закладам достатню кількість бюджетних місць. А вищі школи, які не мають високого рейтингу, але випускають не гірших фахівців, ніж столичні університети, залишились з мізерною кількістю. На 1 вересня 2016 року показники вступу до провідних херсонських вишів виглядають так:
- ХНТУ розраховував на 380 бюджетних місць, фактично отримав 180 (-53%)
- У Херсонському державному університеті кількість місць зменшена більш ніж на третину – з прогнозованих 683 лише 443.
- А Державний аграрний всього отримав лише третину(!) від очікуваної кількості
(-70%). І це в аграрній області.
Тобто – значна частина абітурієнтів була позбавлена можливості навчатися за державний кошт. А вони приклали для цього багато зусиль, успішно пройшли тестування ЗНО!
З іншого боку, такий розподіл призвів до того, що університети не можуть організувати якісне навчання у академічних групах з окремих спеціальностей. У ХДАУ по 14 спеціальностях кількість бюджетних місць коливається від нуля до 6 місць, то, зрозуміло, що сформувати групу неможливо. Рада ректорів вищих навчальних закладів ІІІ-ІV рівня акредитації Херсонської області підписала відповідний лист-звернення до голови облдержадміністрації Андрія Гордєєва. Бо навчальний процес потрібно було починати.
Вищі школи почали набирати більшу, порівняно з 2015-м, кількість контрактників.
«Незважаючи на те, що навчання на різних спеціальностях за контрактом коштує від 4 до 11 тисяч гривень на рік, багато абітурієнтів вступили до технічного університету на платній основі. Деякі відмовились, навіть, від бюджетних місць в вишах інших міст. Бо деякі родини просто не можуть з матеріальної точки навчати дитину в іншому обласному центрі. Нині на перших курсах навчається 700 студентів. Це свідчить про те, що наші випускники затребувані на ринку праці, – розповів ректор ХНТУ Юрій Бардачов. – ТОП спеціальностей у цьому році: ІТ-технології, технічний переклад, бухгалтерський облік і дизайн. Але обмеження бюджетних місць не дає можливість навчатись у ВНЗ тим дітям, родини яких не в змозі сплачувати за навчання».
До чого в подальшому призведе такий принцип розподілу бюджетних місць? Можна спрогнозувати. До того, що регіональна освіта втратить спеціальності, які потрібні економіці, особливо це стосується фахівців – аграріїв, освітян, можна продовжувати перелік…А абітурієнтам обмежить доступ до освіти за державний кошт.