Причини, які можуть загальмувати відновлення будівництва
Мости через Дніпро у Запоріжжі, будівництво яких розпочалося ще у 2003 році, досі стоять недобудовані. За цей час змінювалися президенти, прем’єр-міністри, міністри, губернатори і мери, кожен з яких обіцяв завершити довгобуд. Навіть серіали тут знімали. І що в результаті?
Протягом останніх трьох років будівництво зовсім зупинилося, бо можновладці не могли поділити, хто з них буде «освоювати» бюджети. За можливість годуватися з мостів запекло чубилися профільний заступник голови Запорізької ОДА Віктор Скобліков та начальник Служби автомобільних доріг у області Андрій Івко.
З приходом нової влади навколо мостів через Дніпро у Запоріжжі відновився рух. Столичні посадовці сьогодні заявляють, що для їх завершення потрібно щонайменше 12 мільярдів гривень. Водночас, міська влада виділила кошти на корегування проєкту – понад 53,5 млн гривень, з яких вже майже 23 мільйони витрачено.
Але чи значить це, що запоріжці у найближчому майбутньому дочекаються завершення будівництва? Сумніваюся. Поясню чому.
По-перше. Після того, як проєкт автомагістралі через Дніпро у Запоріжжі змінили, і міст вивели на Набережну магістраль, ніхто з посадовців не приділив уваги питанню, а кому ж належать земельні ділянки, де триватиме будівництво?
Лише у серпні поточного року міська рада ухвалила рішення про надання дозволу обласній Службі автомобільних доріг на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для розташування об’єкту інженерно-транспортної інфраструктури автотранспортної магістралі через Дніпро. Тобто, протягом п’ятнадцяти років ніхто не попіклувався про належне оформлення землі. Як збиралися будувати?
Але, як кажуть британці, better late than never.
По-друге. Як вже зазначалося раніше, на добудову місту потрібно близько 12 мільярдів гривень – і це лише за попередніми підрахунками. Але у проєкті державного бюджету на 2020 рік відсутні кошти на добудову мостів у Запоріжжі. То коли ж збираються будувати?
По-третє. Чимало питань виникає до самих фірм-проєктантів, більшість з яких просто не має досвіду проєктування подібних транспортних магістралей. Частина з них залучені на умовах субпідряду, і раптом що – винного не знайти. До того ж, сам процес проєктування відбувається із грубими порушеннями.
По-четверте. Відповідно до умов договору, «Інститут Дніпродіпротранс» повинен завершити коригування проєкту до 31 жовтня 2019 року. Після того, як коригувальна проєктна документація буде готова, у листопаді, планують оголосити конкурс на визначення підрядника для виконання робіт з добудови мостового комплексу.
Але ж, скоригований проєкт повинен пройти експертизу, яка триває два-три місяці, і це без усунення помилок. Кошторис на відновлення будівництва повинен затвердити на засіданні Уряд, чому передує погодження у п’яти профільних міністерствах.
Потому проєктна документація повинна пройти погодження Технічної ради при новому Міністерстві розвитку громад і територій (колишньому Мінрегіонбуді). А цей орган досі не сформований.
Тобто, навіть за ідеальних умов, якщо скоригований проєкт мостів пройде всі перевірки та узгодження, топроцедуру європейських торгів раніше ніж за півтора місяця провести неможливо.
По-п’яте. Фінансування проєкту повинно відбуватися синхронно по всім видам робіт. Але ж навіть за сприятливих умов, якщо держава виділить кошти, капітальне будівництво почнеться не раніше травня 2020 року.
Шосте, основне. На сьогодні відсутня придатна для продовження будівництва плавуча система(крани, понтони та ін.), її доведеться будувати з нуля. І фахівці кажуть, що на це потрібно додатково ще близько 70 млн. грн.
При всіх перерахованих факторах, оплата робіт з корегування проєкту вже частково виконується, що є грубим порушенням бюджетного кодексу. Адже якщо експертний висновок не вдасться отримати до 15 грудня 2019 року, то виділені на проєктування кошти необхідно буде повернути до державного та місцевого бюджетів.
Відповідно, за виконані роботи потрібно буде розрахуватися на початку наступного 2020 року. А для цього, знову ж таки, необхідне додаткове окреме рішення міської ради та окрема постанова Уряду. Таким чином, у кращому випадку кошти надійдуть у травні. А це значить, що будівництво багатостраждальних запорізьких мостів через Дніпро відтерміновується ще майже на рік.
Чому про це мовчать місцеві посадовці та столичні урядовці? Не володіють ситуацією? Чи просто її замовчують, побоюючись розгнівити президента, який тримає ситуацію із запорізьким довгобудом на особистому контролі? Чи, може, за старою недоброю традицією подумки «пилять» бюджети, які можна буде привласнити?
Якщо ж до 2023 року мости не добудують, вважаю, що у місті від «вдячних» запоріжців повинен з’явитися пам’ятник, присвячений 20-й річниці довгобуду. Пам’ятник чиновницькій корумпованості, ганьбі, жадібності, побрехенькам та безвідповідальності. І зважаючи на те, як йдуть справи, починаємо роботу над ескізом.
***
Думка видання «Факти Запоріжжя» не завжди збігається з думками експертів-блогерів.
Редакція залишає за собою право відхилити публікацію у разі порушення зазначених нижче правил:
Заборонено розміщення неправдивої інформації; пропаганда й розпалювання расової, релігійної, міжнаціональної ненависті, ворожого ставлення та/або дискримінації за расовою, етнічною, статевою, релігійною, соціальною ознаками; заборонена публікація інформації, яка містить погрози, висловлювань, що дискредитують і порочать честь і гідність громадян або організацій; нецензурні висловлювання; заклики екстремістського характеру; пропаганда сепаратизму; заклики до дій, що підпадають під дію КК України.
Якщо ви хочете публікуватися на нашому сайті, напишіть нам на zpfakty@gmail.com. У листі, будь ласка, вкажіть теми, в яких ви компетентні, і коротку інформацію про себе.