Реформа освіти, про яку всі так давно і багато говорять, могла б отримати реальний поштовх вже у минулому навчальному році. Функціонування Національної агенції із забезпечення якості вищої освіти (далі – НАЗЯВО), як незалежного професійного науково-експертного органу, значно наблизило систему освіти до відповідності запитам суспільства та потребам ринку праці.
«Закон про вищу освіту» передбачає створення такої незалежної інституції, у функціях якої – ліцензійні експертизи, акредитація вищих навчальних закладів, присудження наукових ступенів і так далі. Тобто Національна агенція, а не чиновники профільного міністерства, повинна взяти на себе впровадження державної політики у сфері освіти.
«В Україні, як і в більшості пострадянських країн, вимоги до якості вищої освіти досі формулюють і перевіряють виконавці (міністерські чиновники), а не замовники освітніх послуг. Як наслідок — нинішній катастрофічний стан нашої вищої школи, її невідповідність тим викликам, перед якими нині опинилася Україна», – написав Олександр Співаковський у парламентському виданні «Голос України».
Все було б добре, якби у всіх цих реченнях присудки не були б використані з умовною часткою «б».
НАЗЯВО була створена, 25 представників різних вишів увійшли до складу колегіального органу (3 академіки, 15 членів-кореспондентів національних академій, 15 докторів та 6 кандидатів наук; крім того, багато з представників мають звання заслужених працівників освіти, діячів науки і техніки, мистецтв). Представницьке зібрання, погодьтесь…
Але агенція з початком навчального року 2015/16 так і не запрацювала. Профільне міністерство продукує кілька постанов, за якими має забезпечити початок діяльності агенції, потім створює акредитаційну комісію. Словом, робить все, аби не дати НАЗЯВО приступити до виконання своїх законних повноважень. Чим продовжує руйнувати систему освіти. МОН незаконно видає ліцензії вишам, ліцензує освітні програми, присуджує чи позбавляє наукових ступенів, утворює чи ліквідує спеціалізовані вчені ради. Порушує закон, виносячи на розгляд Президента чи уряду проекти актів з питань, які належать до повноважень Національної агенції! Так, у переліку галузей і знань вищої освіти, які мали б розробити фахівці НАЗЯВО разом з вишами, а не чиновники МОН, не враховані десятки потрібних для суспільства спеціальностей.
І найстрашніше не в тому, що міністерські працівники не хочуть віддати частину повноважень незалежним експертам, тобто створити більш прогресивну систему регулювання освітніх стандартів, а те, що гальмування в процесі створення НАЗЯВО реально шкодить системі освіти, дискредитує реформи і викликає розчарування у освітянському і академічному середовищі.
Замість того, аби дбати про рівень і якість освіти, тим самим закласти підвалини для інноваційної економіки, ми створюємо перепони, а потім їх долаємо. За результатами моніторингу із впровадження Болонського процесу, наша країна посіла 47-е місце серед 47-и країн.
«Допустити подальше грубе порушення закону просто не можна. Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти повинно запрацювати і якомога швидше. І профільний парламентський комітет зробить для цього все від нього залежне», – підкреслює перший заступник голови Комітету Верховної Ради з питань освіти та науки Олександр Співаковський.
За матеріалами газети «Голос Україна»
Схожі публікації:
- Якщо проблема фінансування профтехосвіти не буде вирішена, виникнуть реальні загрози для соціальної стабільності в регіонах, – Олександр Співаковський
- Комітет ВР з питань освіти та науки добиватиметься розблокування фінансування ПТНЗ
- Як агропроект на півдні України об’єднав посла Швеції в Україні і нардепа Співаковського
- Сотрудничество власти, бизнеса и образования может быть обоюдовыгодным
- До побачення, Росіє. Індійський аеропром обирає Україну
Один коментар
МОН не зацікавлене не тількі у підвищенні якості освіти. Воно не зацікавлено також у антикорупційному вихованні молодого покоління, бо само “стриже купони” з тієї корупції, яка процвітає у наших навчальних закладах. Я тричі пропонував МОН запровадити у наших навчальних закладах програму антикорупційного виховання молоді на зразок існуючої у Литовській республіці (http://www.stt.lt/documents/leidiniai/Antikorruptsionnoe_vospitanie_v_shkole.pdf).
Я звертався листом особисто до Квіта С.М, коли його призначили міністором. Він подякував, але нічого не зробив. Я писав листа до МОН з цією пропозицією. Заступник міністра А.Є.Гевко відповів формальною відпискою (№1/11-18871 від 25.12.2015). Я звертався особисто до Лілії Гриневич. Вона, навіть, не відповіла. З наших навчальних закладів молодь виходить з готовою корупційною установкою в голові, бо вона повсякденно бачить приклади корупційної поведінки викладачів і керівництва.